چکیده تحقیق پایانی دو نفر از طلاب مدرسه دورود
مهجوریت قران و راه های زدودن آن(ملیحه داغ بلندان)
مهجوریّت قرآن؛ به معنای راه نیافتن تعالیم انسان ساز قرآن در زندگی مسلمانان است، که رسول اکرم*در سوره ی مبارکه فرقان، شکایت خود را از امتش به خاطر به مهجوریّت کشاندن قرآن به درگاه الهی، عرضه می دارد.
نخواندن قرآن، ترجیح غیر قرآن بر قرآن، تدبّر و اندیشه نکردن در قرآن و از همه مهم تر عمل نکردن به قرآن از مصادیق مهجوریّت قرآن است.
از عوامل مهجوریّت قرآن، می توان به کنار گذاشتن اهل بیت از صحنه ی اجتماع، پیروی مردم از هواهای نفسانی و وسوسه های شیطانی، عدم توجّه مردم به نقش سازنده ی قرآن در زندگی و گسترش خرافات در جامعه و نگرش محدود به قرآن اشاره کرد.
به مهجوریّت کشیده شدن قرآن در جامعه، پیامدهای ناگواری را به همراه دارد که بیگانه شدن جامعه با قرآن، متروک شدن شریعت، گسسته شدن رشته ی اتحاد و برادری در جامعه، جدا شدن مردم از فرهنگ قرآن، رانده شدن حاملان و عاملان قرآن از صحنه ی اجتماع، عدم راهیابی دستورات قرآن به زندگی روزانه ی مردم از پیامدهای مهم آن است.
اعتقاد و باور جامعه به الگو بودن قرآن در تمام ابعاد، تصحیح فرهنگ استفاده از قرآن در بین افراد، توجّه به معانی و مفاهیم قرآن، عمل کردن دست اندرکاران قرآن به دستورات قرآن، دعوت افراد جامعه به تدبّر و اندیشه در قرآن، توجّه خاص مراکز علمی- فرهنگی به مباحث قرآنی و محور قرار دادن قرآن در سخنرانی ها، از جمله اموری است که می تواند به رفع مهجوریّت از قرآن، کمک شایانی بکند.
روش به کار رفته در این پژوهش روش کتابخانه ای است. در این پژوهش ضمن بررسی مفهوم مهجوریّت، به عوامل زمینه ساز این واژه ی دغدغه آفرین، و راهبردها و راهکارهای مقابله با آن اشاره شده است. به امید آن که میثاقی استوار با رسول خدا* بسته و به احیای قرآن کریم در تمامی زوایا و ابعادش تعهد نمائیم، تا نام ما جزء مهجورکنندگان قرآن نباشد.
کلید واژه ها: قرآن، مهجوریّت، مصادیق مهجوریّت، عوامل مهجوریّت، پیامدهای مهجوریّت، رفع مهجوریّت.
2. اخلاق جنسی(نسیم کرنوکر)
ميل جنسي، يكي از ميل هاي نيرومند مشترك بين انسان و حيوان است، كه نقشي حياتي در بقاي نسل بشر دارد. يكي از كاركردهاي مهم خانواده، تنظيم روابط جنسي است. اساساً يكي از هدف هاي ازدواج و تشكيل خانواده، تأمين نيازهاي جنسي زن ومرد است. بي شك، بدون جذب و انجذاب جنسي و روابط جنسي مطلوب، زندگي زناشويي، با سعادت و شيريني همراه نخواهد بود. آميزش از سبب هاي باقي ماندن انسان در اين دنياست كه خداوند متعال آن را به اين منظور قرار داده است و به همين دليل افراد را نر و ماده و براي هر كدام ابزاري مناسب آفريده است.
پس اگر كسي به منظور واگذاردن دنيا از اين راه روگردان باشد از راه حكمت خدايي بيرون رفته و بر خلاف صنعت خداوند حكيم گام برداشته است.
در اسلام كوچك ترين اشاره اي به پليدي علاقه جنسي و آثار ناشي از آن نشده است، اسلام مساعي خود را براي تنظيم اين علاقه به كار برده است.
از آن جا كه رابطه ی درست و فعال جنسي،تأثير بسزايي در نشاط و آرامش و كارآمدي زوجين ايفا مي كند، آموزه هاي ديني هيچ گاه رياضت را تأييد نكرده، تقابل ميان جسم و روح را بر نمي تابد. سياست جنسي اسلام بر محدود كردن ارتباط جنسي به حريم روابط زناشويي، رعايت عفت در پوشش، نگاه و رفتار، غيرت ورزي مردانه، توجه به تفاوت نيازمندي ها و استعدادهاي جنسي زن و مرد، رعايت حريم هاي اخلاقي به ويژه در زمان انجام ارتباط جنسي، نفي رياضت جنسي و ترغيب به تقويت ارتباط درست جنسي استوار است.
در اين باره، هم رهبانيت جنسي آماج انتقاد قرار گرفته و هم توصيه هايي براي اصلاح رفتار جنسي ميان زوجين و توجه به ويژگي هاي هر يك از دو جنس، مطرح شده است.
اگر اين انگيزه جنسي انسان به طور قابل قبول و طرز صحيحي ارضاء شود، همانا مي تواند رضايت و خشنودي قابل ملاحظه اي را براي شخص و نيز زندگي او هم چنين براي شريك زندگي اش فراهم سازد و چه بسا اگر اين انگيزه به شكل نامعقول و غيراصولي ارضاء گردد، مي تواند انواع انحرافات اخلاقي، رفتاري، مشكلات روحي رواني و نيز شكل ديگري از انواع اختلالات و بيماري هاي جنسي را براي او به بار آورد و يك عمر او را اسير و گرفتار عمل ناپسند خويش نمايد.
کلید واژه: اخلاق، جنسی