مهدویت در نگاه رهبری ( حفظه الله تعالی )
معنای انتظار
* انتظار یعنی قانع نشدن، قبول نکردن وضع موجودِ زندگی انسان و تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب، که مسلّم است این وضع مطلوب با دست قدرتمند «ولیّ خدا»، حضرت حجتبنالحسن، مهدی صاحب زمان (صلوات الله علیه و عجّل الله فرجه و ارواحنا فداه) تحقق پیدا خواهد کرد.[۱]
* انتظار فرج یعنی قبول نکردن و رد کردن آن وضعیتی که بر اثر جهالت انسانها، بر اثر اغراض بشر بر زندگی انسانیت حاکم شده است.[۲]
* انتظاری که از آن سخن گفتهاند، فقط نشستن و اشک ریختن نیست؛ انتظار به معنای این است که ما باید خود را برای سربازی امام زمان آماده کنیم.[۳]
امام زمان(علیه السلام) استمرار حرکت دعوتهای الهی
وجود مقدس حضرت بقیه الله (ارواحنافداه) استمرار حرکت نبوّتها و دعوتهای الهی است از اول تاریخ تا امروز؛ یعنی همانطور که در دعای ندبه میخوانید، از «فَبَعضٌ اَسکَنتَهُ جَنَّتَکَ»[۴] ـ که حضرت آدم است ـ تا «اِلَی اَن انتَهَی الأَمرُ»- که رسیدن به خاتمالانبیاء(صلی الله علیه و آله) هست – و بعد مسألهٔ وصایت و اهل بیت آن بزرگوار، تا میرسد به امام زمان، همه، یک سلسلهٔ متصل و مرتبط به هم در تاریخ بشر است.
این، بدین معناست که آن حرکت عظیم نبوّتها، آن دعوت الهی بهوسیلهٔ پیامبران، در هیچ نقطهای متوقف نشده است. بشر به پیامبر و به دعوت الهی و به داعیان الهی احتیاج داشته است و این احتیاج تا امروز باقی است و هر چه زمان گذشته، بشر به تعالیم انبیا نزدیکتر شده است. امروز جامعهٔ بشری با پیشرفت فکر و مدنیّت و معرفت، بسیاری از تعالیم انبیا را – که دهها قرن پیش از این، برای بشر قابل درک نبود – درک کرده است. همین مسألهٔ عدالت، مسألهٔ آزادی، مسألهٔ کرامت انسان – این حرفهایی که امروز در دنیا رایج است – حرفهای انبیاست.
آن روز عامهٔ مردم و افکار عمومی مردم این مفاهیم را درک نمیکردند. پیدرپی آمدن پیغمبران و انتشار دعوت پیغمبران، این افکار را در ذهن مردم، در فطرت مردم، در دل مردم، نسل به نسل نهادینه کرده است. آن داعیان الهی، امروز سلسلهشان قطع نشده است و وجود مقدس بقیه اللَّهالاعظم (ارواحنافداه) ادامهٔ سلسلهٔ داعیان الهی است، که در زیارت آل یاسین میخوانید: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا دَاعِیَاللَّهِ وَ رَبَّانِیَّ آیَاتِهِ».[۵] یعنی شما امروز همان دعوت ابراهیم، همان دعوت موسی، همان دعوت عیسی، همان دعوت همهٔ پیغمبران و مصلحان الهی و دعوت پیامبر خاتم را در وجود حضرت بقیه الله مجسم میبینید. این بزرگوار، وارث همهٔ آنهاست و دعوت و پرچم همهٔآنها را در دست دارد و دنیا را به همان معارفی که انبیا در طول زمان آوردهاند و به بشر عرضه کردهاند، فرا میخواند. این، نکتهٔ مهمی است.[۶]
خط عدالت، برجستهترین خط در جهان پس از ظهور
دو نقطهٔ برجستهای که در انتظار ما و جشنگیری ما برای نیمهٔ شعبان وجود دارد، یکی مسئلهٔ امیدزایی است که نوید این ولادت و آیندهای که بر اثر این ولادت، دنیای بشر در انتظار آن است، خود این امیدزاست؛ و دیگر اینکه در آن جهانی که پس از آمدن آن بزرگوار شکل خواهد گرفت، برجستهترین خط، خط عدالت است.
شما وقتی در همهٔ روایات و آثاری که راجع به آن بزرگوار و راجع به آن دوران آمده نگاه میکنید، میبینید اغلب تکیه بر روی این نیست که مردم در آن دوران دیندار میشوند – با اینکه دیندار هم میشوند – بلکه تکیه بر روی این است که مردم در آن وقتبرخوردار از عدالت میشوند و قسط و عدل اقامه میشود؛ این مطلب در دعاها و زیارتهای آن بزرگوار و روایات هست. یعنی نقطهٔبرجسته در آن آیندهٔ پر از نوید، عبارتست از عدالت بشرِ تشنهٔ عدالت.[۷]
وجود مقدّس حضرت حجّت(علیه السلام)، منبع خیرات
در میان انسانهای پاک و انسانهای والا که دارای روح عرشی و خدایی هستند، وجود مقدّس خاتمالانبیا محمّد مصطفی(صلی الله علیه و آله) سرآمد همه و خاندان پاک و اهل بیت مطهّر او – که قرآن، ناطق به این طهارت و پاکیزگی و آراستگی است – در شمار برترین و بالاترین انسانهای پاک و مطهّر و نورانی در همه تاریخاند. زنی مثل فاطمه زهرا(علیها السلام) در همه تاریخ، کیست؟! انسانی مثل علیّمرتضی در سرتاسر تاریخ بشریت، کجا نشان داده میشود؟! سلسلهٔ اهل بیت نبیّاکرم در طول تاریخ خورشیدهای فروزانی بودهاند که در معنا توانستهاند بشریت روی زمین را با عالم غیب و با عرش الهی، متّصل کنند: «السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ».[۸] خاندان پیغمبر، معدن علم، معدن اخلاق نیکو، معدن ایثار و فداکاری، معدن صدق و صفا و راستی، منبع همه نیکیها و زیباییها ودرخشندگیهای وجود آدمی در هر عصر و عهدی بودهاند؛ هریک چنین خورشید فروزانی بودهاند.
یکی از آن خورشیدهای فروزان، به فضل و کمک پروردگار و به اراده الهی، امروز در زمان ما به عنوان بقیهالله فی ارضه، بهعنوانحجهالله علی عباده، بهعنوان صاحب زمان و ولیّ مطلق الهی در روی زمین وجود دارد. برکات وجود او و انوار ساطعه از وجود او، امروز هم به بشر میرسد. امروز هم انسانیت با همه ضعفها، گمراهیها و گرفتاریهایش از انوار تابناک این خورشید معنوی و الهی که بازمانده اهل بیت است، استفاده میکند. امروز وجود مقدّس حضرت حجّت ارواحنافداه در میان انسانهای روی زمین، منبع برکت، منبع علم، منبع درخشندگی، زیبایی و همه خیرات است. چشمهای ناقابل و تیره ما آن چهرهٔ ملکوتی را از نزدیک نمیبیند؛ اما او مثل خورشیدی درخشان است، با دلها مرتبط و با روحها و باطنها متّصل است و برای انسانی که دارای معرفت باشد، موهبتی از این برتر نیست که احساس کند ولیّ خدا، امام برحق، عبد صالح، بنده برگزیده در میان همه بندگان عالم و مخاطب به خطاب خلافت الهی در زمین، با او و در کنار اوست؛ او را میبیند و با او مرتبط است. آرزوی همه بشر، وجود چنین عنصر والایی است.[۹]
عید بزرگ و واقعی بودن ولادت امام زمان(عج) برای تمام بشریت
این ولادت بزرگ [ولادت امام زمان(عج)] و این حقیقت عظیم، متعلّق به یک ملت و یک زمان خاص نیست؛ بلکه متعلق به بشرّیتاست. این «مِیثَاقَ اللَّهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ»[۱۰]، میثاق خدا با انسان است. «وَعْدَ اللَّهِ الَّذِی ضَمِنَهُ»[۱۱]؛ این، وعدهی خداست که تحقّق آن را ضمانت کرده است. همهٔ انسانهای طول تاریخ، نسبت به این پدیدهٔ عظیم و شگفتآور، احساس نیاز معنوی و قلبی کردهاند؛ چون تاریخ، از اوّل تا امروز و از امروز تا لحظهٔ طلوع آن خورشید جهان تاب، با ظلم و بدی و پلیدی آمیخته بوده است. همهٔ کسانی که از ظلمی رنج بردهاند – چه آنهایی که به خودشان ظلم شده است و رنج بردهاند و چه آنهایی که به ستمکشی دیگران نگاه کردهاند و رنجبردهاند – با یاد ولادت این منجیِ عظیم تاریخ و بشر، در دلشان امیدی به وجود میآید.[۱۲]
قبل از ظهور امام زمان(علیه السلام)، هنگامه امتحان
شما باید سعی کنید تا زمینه را برای آنچنان دورانی آماده کنید؛ دورانی که در آن، ظلم و ستم به هیچ شکلی وجود ندارد؛ دورانی که در آن، اندیشه و عقول بشر، از همیشه فعالتر و خلاقتر و آفرینندهتر است؛ دورانی که ملتها با یکدیگر نمیجنگند؛ دستهایجنگافروز عالم – همانهایی که جنگهای منطقهای و جهانی را در گذشته به راه انداختند و میاندازند – دیگر نمیتوانند جنگی به راه بیندازند؛ در مقیاس عالم، صلح و امنیتِ کامل هست؛ باید برای آن دوران تلاش کرد. قبل از دوران مهدی موعود، آسایش و راحتطلبی و عافیت نیست. در روایات، «وَ اللَّهِ لَتُمَحَّصُنَّ» و «وَ اللَّهِ لَتُغَرْبَلُنَّ»[۱۳] است؛ بهشدت امتحان میشوید؛ فشار داده میشوید. امتحان در کجا و چه زمانی است؟ آن وقتی که میدان مجاهدتی هست. قبل از ظهور مهدی موعود، در میدانهای مجاهدت، انسانهای پاک امتحان میشوند؛ در کورههای آزمایش وارد میشوند و سربلند بیرون میآیند و جهان به دوران آرمانی و هدفیِ مهدی موعود(ارواحنافداه) روزبهروز نزدیکتر میشود؛ این، آن امید بزرگ است؛ لذا روز نیمه شعبان، روز عید بزرگ است.[۱۴]
پینوشت:
[۱]. بیانات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در دیدار اقشار مختلف مردم، ۲۷/۰۵/۱۳۸۷٫
[۲]. همان.
[۳]. بیانات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در دیدار اقشار مختلف مردم، ۳۰/۰۷/۱۳۸۱٫
[۴]. اقبال الاعمال، سید بن طاوس، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۴۰۹ق، ص۲۹۵٫
[۵]. الاحتجاج، طبرسی، اسلامیه، تهران، چاپ اول، ۱۳۸۱ش، ج۲، ص۴۹۲٫
[۶]. بیانات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در دیدار اقشار مختلف مردم، ۲۹/۰۶/۱۳۸۴٫
[۷]. بیانات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در جمع رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت، ۰۶/۰۴/۱۳۸۶٫
[۸]. بحار الانوار، محمد باقر مجلسی، دار احیاء التراث العربی، بیروت، ۱۴۰۳ق، ج۹۹، ص۸۶٫
[۹]. بیانات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در دیدار جمعی از بسیجیان، ۰۳/۰۹/۱۳۷۸٫
[۱۰]. الاحتجاج، طبرسی، ج۲، ص۴۹۳٫
[۱۱]. همان.
[۱۲]. بیانات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در اقشار مختلف مردم، ۱۷/۱۰/۱۳۷۴٫
[۱۳]. امام باقر(علیه السلام)پیرامون حوادث قبل از ظهور میفرماید: «وَ اللَّهِ لَتُمَیَّزُنَّ وَ اللَّهِ لَتُمَحَّصُنَّ وَ اللَّهِ لَتُغَرْبَلُنَّ کَمَا یُغَرْبَلُ الزُّؤَانُ مِنَالْقَمْح.» الغیبه، نعمانی، نشر صدوق، تهران، ۱۳۹۷ش، ص۲۰۵٫
[۱۴]. بیانات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در دیدار مردم قم،30/11/1370
منبع : .otaghfekr.ir